donderdag 23 september 2010

India

En toen waren we ineens in Delhi. Bijna net zoveel inwoners als Nederland. Extreem vies, extreem druk en een beetje bizar, vooral zo na Afrika en Dubai. Is in Afrika alles een paar tandjes lager, hier gooien ze er wel een paar bovenop. Zo schoon en luxe Dubai is, zoveel vuilnis en bende is er in Delhi. Maar het is wel dynamisch, en reizen is ook verwonderen. En we verwonderen ons.

P1040683

India is tot nu toe ook een hoop water; het is het regenseizoen en het regent bijna dagelijks. Veel wegen zijn overstroomd in Delhi en veel plekken in het noorden schijnen onbereikbaar te zijn. Het plan is om met Mimi en Chris een mooie trekking te maken, maar dat gaan we nog uitvogelen. Zij komen morgen aan en daar hebben we zeker zin in!!!

O ja, en we hebben ook nog een mooi gebouw bezocht:

P1040775

En genieten enorm van het heerlijke eten hier:

P1040879 P1040880

vrijdag 17 september 2010

Dubai

De stad van de grote verassing!! Reizen en vliegen is altijd al een beetje bizar; van Afrika naar Dubai, van basic naar over the top. Zo liepen we – onze Afrika-ervaringen nog verwerkend – over het vliegveld toen we ineens een stem hoorden. Een bekende stem. Bekende gezichten??  

P1040572

Echt ongelooflijk, onvoorstelbaar en nauwelijks te bevatten op het moment; eerst: ik herken ze wel, maar ze zijn hier natuurlijk niet. Dan: ze komt er wel aanrennen, maar het is natuurlijk niet mijn moeder. Dan: nee! Ze zijn er echt, maar waar zijn we dan eigenlijk? Huh?

Superleuk om les parents te zien. Ze hadden het maanden geleden al geboekt, de Vliegwinkel in hun complot betrokken en zo ervoor gezorgd dat we samen in een superrelaxed hotel zitten. En, om de verassing nog wat groter te maken; ze waren niet alleen. Komen we in het hotel aan, is het nog een keer: HEEEEEEEEEEEE!!

P1040586

We genieten mega. Een bad van warmte, letterlijk en figuurlijk. Jammer dat we er maar zo kort zijn, want morgen  vliegen we al naar Delhi.. Er zijn natuurlijk ergere dingen :), maar we hadden het zeker langer uitgehouden zo. Familie, bedankt!!!

maandag 6 september 2010

Kampala!

We zijn er! Na 21.000 km touren door 10 landen, over zand en bergen, door modder en door water, door savanne en woestijn, langs de grootste meren van Afrika en de mooie kust van de Indische Oceaan, zijn we aangekomen bij onze eindbestemming hier. Coole stad en supermooi land; groen groen en bizarre bergen. Zo hebben we nog een tweedaagse wandeling gemaakt in de Rwenzori Mountains in het westen.

P1040323

We vinden het super ook even in een stad te zijn. Kampala is de best ontwikkelde stad waar we zijn geweest (behalve steden in Z-Afrika). Alles is te krijgen en we zijn zelfs naar de film geweest:)

Ongeveer 200km ten noorden van Kampala zijn de Murchison Falls, een nationaal park met jungle en knalgroene savanne. Iemand die we in Kampala hebben ontmoet is daar een lodge aan het bouwen, en hij vond het wel relaxed als wij daar een paar dagen waren. Wij ook! Heerlijk slapen aan de Nijl, vuurtjes maken..

P1040422

Na weer een paar dagen in de stad zijn we Laura en Douwke gaan ophalen van het vliegveld, waar zij niet waren omdat zij nog lekker wijntjes aan het drinken waren in Istanbul. Vliegtuig? Hoezo aansluiting? Supergrappig; we gaan ze nu weer ophalen om samen een tripje te maken naar het oosten van het land. Zin in! Dan drinken we een paar biertjes in de Iguana en vliegen we naar Dubai (de 15e)! 

P1040457

 

 

De auto zijn we al lekker schoon aan het bezemen:)

dinsdag 24 augustus 2010

Rwanda en Uganda

Het is alweer eventjes geleden dat we het mooie Tanzania verlieten en het land van de recente geschiedenis betraden. Nog maar 16 jaar geleden zijn in Rwanda bijna een miljoen mensen vermoord in 100 dagen tijd. Heel bizar om er ineens te zijn. Veel memorials, heuvels, bananen en (toch nog) mensen (zelfs dichtbevolkt: 10 miljoen mensen op 3/4 van de oppervlakte van NL). In Kigali (de hoofdstad) heeft iemand de deur van de auto opengepingeld en de backpack van M gejat. Alle kleren, lenzen en medicijnenvoorraad weg. Dikke pech dus even.

P1040026 

Met gemengde gevoelens zijn we het zuiden van het land gaan verkennen, waar we een mooie wandeling hebben gemaakt door het regenwoud. Daarna zijn we een paar dagen zijn gaan chillen aan Lake Kivu, een lekker koel vulkanisch meer op de grens van Rwanda en DRC.

Dan komt het volgende land in beeld: Uganda! Na (Egypte), Z-Afrika, Lesotho, Botswana, Swaziland, Zimbabwe, Mozambique, Malawi, Tanzania en Rwanda het laatste land in Afrika. We zijn best trots op ons en onze wagen!

P1040241  

 

Het was even naar, maar we zijn er voorbij!

 

 

We zijn nu in de Rwenzori mountains, Kampala is nog maar 400km rijden! We hebben er ook zin in daar te zijn, lekker de auto schoon te maken waarna hij kan worden overgedragen aan Krisje en Paul, die het avontuur andersom gaan beleven!

P1040083

 

 

O ja, en M is alweer superblij met haar nieuwe kleren!

zondag 8 augustus 2010

Tanzania

2 blogs 1 land? Een verzoek van Mimi om een meer dan summier verhaal kan natuurlijk niet worden geweigerd. Daarnaast hebben we ook wel weer wat avontuurtjes beleefd. Vol frisse Zanzibarenergie zijn we noordwaarts gegaan, met onze nieuwe lifter Sophie naar de Usumbara Mountains (halverwege Dar es Salaam – Arusha). Mooie wandeling gemaakt en kennis gemaakt met de plaatselijke bevolking:

P1030720

Vanuit Arusha (lelijk!) zijn we de wildernis ingereden die ten oosten van de Serengeti ligt. Een buitenaardse omgeving waar de grond van lavastof is, de temperatuur bizar is, schaduwen niet bestaan en alleen dinosauriƫrs nog ontbreken.

P1030806

Soms zijn we wel een beetje  klaar met de brakke wegen; het schiet niet op, je wordt door elkaar geslingerd en er ongelooflijk ranzig van (net zoveel stof in als op het bakkie). Ook kan je de gedachte ‘als hij er nu mee ophoudt dan staan we hier’ niet altijd onderdrukken.

Gelukkig is de wagen nog altijd onze rots in de branding en ons baken van vertrouwen; door water, modder en stof, het bakkie vindt het hartstikke tof. Na een uur of vier cruisen door deze bizarre omgeving, kwam Lake Natron in zicht; een zoutmeer dat zich laat omschrijven door David Attenborough: In this remote and endless stretch of salt in the north of Tanzania, flamingos gather here to have there young. This huge flocks of this amazing animal are so pink, it can easily be seen from space.

P1030840       

Bizar, om zo tussen de toeterende flamingi rond te wandelen..

 

 

 

Onze route ging verder naar het de rand van noord-Serengeti, waar we kampement hebben gemaakt op een van de mooiste plekken waar we zijn geweest. Bizarre zonsondergang, uitzicht over een enorme vlakte (Serengeti betekent in Swahili ‘endless plain’) en een vuurtje gemaakt onder een sterrenhemel zoals we die nog nooit hebben gezien. De volgende ochtend de Serengetispaghetti in waar we getuige waren van de migrasiespinasie:

P1030908

Duizenden wildebeesten cruisen in deze periode door het gedeelte van de Serengeti waar wij waren, op zoek naar water. Best indrukwekkend om ze allemaal (althans veel) om de wagen heen te hebben. Desondanks waren we ook weer blij toen we de bewoonde wereld bereikten; wegbewijzering bestaat niet, gps is in Mozambique gestolen en als je iemand de weg vraagt dan wordt er met de bovenlip een bepaalde kant op gewezen. Soms nuttig, meestal niet. Hakuna Matata!

We gaan weer met onze oude lifter Stephan meeten die ons zal vergezellen naar en in Rwanda, het land van de duizend heuvels. Dan Kampala, waar Lau, Ok en Douwke zullen zijn. Zin in!

Veel liefs vanuit Mwanza!

donderdag 29 juli 2010

Tanzania en Zanzibar

Zo ver zijn we in ieder geval gekomen: Dar es Salaam! Niets aan die stad, maar wat we van Tanzania hebben gezien: wow! Echt mooi, baobabs, groene velden, woestijnachtige gebieden, bossen, niet meer normaal. En dus Zanzibar, echt een vakantie in onze trip. Leuke stad met kleine straatjes en lekker op z’n NL’s op de fiets het eiland overgestoken naar een paradijselijk hutje op het strand. Echt helemaal niet verkeerd.

P1030682

Na een weekje op het eiland zijn we weer terug in Dar. Morgen gaan we rustig aan verder naar het noorden van Tanzania, om zo’n beetje onder Lake Victoria door richting Rwanda te rijden.

We hebben het heerlijk, maar soms missen we zeker onze familie en lieve vrienden. We hopen voor jullie dat het nog even lekker warm blijft, lekker hapjes en drankjes in het park! X!

zaterdag 10 juli 2010

Malawi

Na een ubertropisch Noord Mozambique zijn we net aangekomen in Malawi en staan op een gezellig toeristische camping aan de zuidkant van het Malawimeer. Het is zeker waar dat de Malawianen enorm vriendelijk en gezellig zijn, overal wordt je gevraagd: ‘How are you?’ en als ze horen dat het goed gaat zeggen ze ‘Thank you, welkom to Malawi!’. Daarbij zijn we dankzij de world cup met iedereen vrienden (‘We are behind you, we support Holland!’), hebben we een geweldig mondiaal gespreksonderwerp en is Rutger’s Brulshirt een groot succes. We zijn fan van de kinders, en de kinders van ons.

P1030120

De laatste twee weken in Mozambique waren erg relaxed. We zijn samen met een Brits - Pools stel en een Britse dude naar een bijna onbereikbaar eiland (Matemo) geweest, waar we bij een onwijs leuke local ‘Daddy’ in een rieten hutje op het strand sliepen omgeven door kokospalmen. We zullen Daddy’s place niet snel vergeten. Vanuit daar zijn we samen met die Britse dude, die op zijn motor door Afrika reist, naar de grens gesneld over een bijna onmogelijke weg (hoewel niets onmogelijk is voor onze wagen) omdat ons Mozambikaanse visum verliep (30 dagen zijn omgevlogen).

P1030161 De temperatuur begint overdag lekker afrikaans aan te doen, het grootste gedeelte van onze kleren is versleten of in ieder geval verkleurd, we hebben het nog steeds heerlijk samen, voelen ons gezond en genieten van de mensen en de omgeving. Het plan is om morgen een groot scherm te vinden voor de finale (zou ZO vet zijn!!, we missen de party nu al). Daarna gaan we langzaam langs het meer naar het noorden toeren.

P1030239

Proost!!

Summary in english: we are having a great time!

P1030241